keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Northland tour

Tehtiin Alenan kanssa 5 päivän kestoinen retki pohjosimaan osioon koko maata. Alotettiin meijän matka Mastertonista, josta bussilla reissattiin koko pohjoissaaren halki Auklantiin asti. 11 tuntia istuskelua oli kyllä puuduttavaa, mutta samalla nähtiin ihana mount Ruapehu ja Mount Ngauruhoe, jotka toi muistoja mieleen aijemmilta retkiltä.

Ensimmäinen yö nukuttiin meidän järjestön tontilla, noin 40 minuutin matkan päästä Auklantissa. Tontti sijaitsi kaukana maalla, joten pitkän bussimatkan jälkeen oli ihana päästä nuotion äärelle tuijottamaan tähtitaivasta.

Seuraavana päivänä (lauantaina) aloitettiin meijän matka 8 muun vaihtarin kanssa. Meidän ryhmässä oli kaikenkaikkiaan 6 saksalaista, 2 japanilaista, 1 brasilialainen ja minä ainoana suomalaisena. Ensimmäinen päivä oli sateinen, mutta se ei meitä paljoa haitannut. Istuttiin meidän pienessä pakettiautossa kuunnellen musiikkia, samalla kun sade hakkasi ikkunoita. Päivän aikana nähtiin pieniä kyliä, lampaita ja sateenkaaria. Pysähdyttiin ihailemaan Whangarei vesiputouksia, luolaa täynnä kiiltomatoja ja pulahdettiin myös haisevaan mutakylpylään. Näitä mutakylpyjä käytti aikoinaan maori sotilaat ,jotka rentoutu siellä sodan jälkeen.  Kylpylä sijaitsi kauempana maalla, joten suihkua ei ollut tavoitettavissa. Se haju oli sellainen mielenkiintoinen mätä kananmuna, joka tarttui sitten ihoon ja bikineihin. Me kaikki sitten  haistiin koko loppumatka meidän majoitukselle asti. Onneksi meidän majoitus sijaitsi aivan meren vieressä, joten päästiin pulahtamaan raikastavalle yöuinnille.

Meidän sunnuntai alkoi aikaisin. Syötiin aamupala ja katsottiin auringonnousua rannalta. Matka jatkui pohjoseen, oikeastaan koko maan pohjosimpaan paikkaan mihin voi päästä. Ennen sitä pysähdyttiin dyyneille surffaamaan hiekassa. Se oli eka kerta kun sitä kokeilin, joten oli aika pelottavaa mennä pää edellä rinnettä alas. Cape Reinga oli toisen pysädyksen nimi. Sää oli koko päivän ollut epävakaa. 20 minuutin aikana satoi, paistoi ja taas satoi, mutta kun päästiin Cape Reingalle, pilvet siirtyi ja aurinko tuli esiin. Oli tosi mahtavaa päästä koko maan pohjosimpaan kolkkaan ja heilutella suomen lippua. Maisemat oli myös ihan huikeat.
     Matkalla meidän toiseen majoitukseen, Pahiaan, pysähdyttiin monille rannoille kuten white sand beach & 90 mile beach. Pimeys saapui nopeasti ja pitkän reissun jälkeen oli ihana päästä pesemään jalat hiekasta ja nauttimaan pehmeästä sängystä.

Herättiin jälleen aikaisin. Tänään  päivä vietettiin Pahiassa, pienessä kylässä pohjosessa. Aloiettiin tekemällä noin 4 tunnin risteily kuuluisille bay of islands:teille. Oli aivan uskomaton kokemus!!!Turkoosi vesi ja avomeri edessä. Nähtiin rantoja ja vihreitä saaria. Delfiinitkin tuli meitä morjestamaan. Meidän laiva ajo kalliossa olevan aukon läpi, jonka jälkeen pysähdyttiin noin tunniksi pienelle autiolle saarelle. Jotkut snorklasi ja ui, mutta me päätettiin kävellä kukkulalle katselemaan maisemia. Loppu matka leikittiin titanicia laivan keulapäässä, samalla kun delfiinit hyppi meidän edessä.
   Risteilyn jälkeen oli ihana päästä rentoutumaan Pahian rantakahviloihin, ennenkuin jatkettiin meidän automatkaa etelään. Taas nähtiin lukuisia rantoja, joihin päästiin tallustelemaan. Illalla kun oltiin päästy majoittumaan meidän viimiseen yöpaikkaan, ajettiin läheiselle rannalle joss uitiin auringonlaskussa ja hypittiin kallioilta alas.

Meidän viiminen päivä meni nopeasti ajellessa takaisin Auklantiin. Viimisten rantojen jälkeen, sanoin hyvästit Uuden-Seelannin rannoille, koska en niitä mahdollisesti tuu enään näkemään..
Mut ja Alena jätettiin Auklantin lentokentälle, josta lennettiin takaisin etelään Wellingtoniin. En pidä yhtään lentämisestä ,mutta kauniit vuoristo maisemat sai mut rentoutumaan.